'סגירת השידוך'

המנהג

חסידים נוהגים לכתוב לרבי על ההחלטה המשותפת לבניין בית בישראל, ולקבל את ברכתו והסכמתו של הרבי לפני 'סגירת' השידוך.

הרבי כותב באגרת קדשו: "אין להישען על בינת עצמו ועל השדכן, הדרך הוודאית לפתור את ספקותיו וכו' היא לשאול את פי הרבי".

כיום יש הנוהגים לשגר את המכתב על מנת לקוראו ב'אוהל' הקדוש; יש הנוהגים להכניס את המכתב בין כרכי תורתו של הרבי (בייחוד ב'אגרות-קודש'). ויש הנוהגים לעשות את שני הדברים.


ברכת הרבי

בל' אדר ראשון תשמ"ט הודיע הרבי, שמכיוון שאין אפשרות טכנית לענות לרבבות המכתבים שמגיעים אליו, לכן הוא מודיע שברכתו חלה גם אם לא תתקבל תשובה מיידית:

בטח יהיה בנין עדי עד, ברוך בבנים ובני בנים עוסקים בתורה ובמצוותיה – בני חיי ועי"ז רויחא, הכולל כל צרכי האדם.

.. שהקב"ה ממלא כל הבקשות בכל המצטרך, הן צרכים רוחניים .. והן צרכים גשמיים .. בני חיי ומזונא רויחא, ובכולם רויחא, בטוב הנראה והנגלה למטה מעשה טפחים, ועד"ז .. בנוגע לעניני שידוכים – בניין עדי עד על יסודי התורה והמצוות, בנים ובנות עוסקים בתורה ובמצוות, ובית מלא בכל טוב, כאמור, בני חיי ומזונא רויחא.


אופן הכתיבה לרבי

קודם כתיבת המכתב יש להקפיד ללכת למקווה וליטול ידיים, לחבוש כובע וללבוש חליפה (ולחגור אבנט מתחת לחליפה), לתת צדקה למוסד של כ"ק אדמו"ר.
אם המכתב נכתב בשעות הבוקר, רצוי שהכתיבה תתבצע לאחר תפילת שחרית.

בתחילת העמוד כותבים "לכבוד כ"ק אדמו"ר..". ולאחר מכן כותבים על כך שהחליטו על סגירת שידוך והקמת בית בישראל וכו', ולבסוף חותמים החתן והכלה בשמם המלא ושם אמם.


פרסום דבר השידוך

מקפידים שלא לפרסם את השידוך עד לאחר בקשת ברכת הרבי, היות ורק אז ההחלטה מקבלת תוקף.

כאשר מפרסמים את דבר השידוך, יש להקפיד להשתמש בלשון "באו בקשרי השידוכים", או "השתדכו", ולא בביטויים בסגנון "אירוסין" או "מאורסים". הסיבה לכך היא: משמעות המילה "אירוסין" היא קידושין, והרי החתן כלל לא קידש את הכלה (ואין לה דין "אשת איש" עד לחופה), והדבר היחיד שישנו הוא הסכמתם המשותפת להקים בעתיד בית בישראל.

לאחר שנקבע בין הצדדים תאריך החתונה, חסידים נוהגים להודיע ולשלוח הזמנה לרבי.


אופן שליחת המכתב לרבי

מספר הפקס באוהל: 001-718-723-4444
כתובת האימייל: ohel@ohelchabad.org
אתר האוהל הקדוש

הכנסת המכתב לאגרות קודש – אפשרית גם דרך אתר האגרות