הכנות לחתונה

בדף זה, ציר זמן המלווה אותך בהכנות הרוחניות לצד הגשמיות. החל מסגירת השידוך ועד לאחר החתונה

עם סגירת השידוך:

  • חסידים נוהגים לקבל את אישורו וברכתו של הרבי קודם סגירת השידוך.
  • נהוג שלא לפרסם את השידוך עד לסגירתו, כלומר, עד לאחר הכתיבה לרבי.
  • אין לקרוא לחתן והכלה "מאורסים" (האירוסין נעשים בחופה), אלא יש לומר שהם "השתדכו" או שהם "באו בקשרי השידוכין".
  • על חשיבות הכתיבה לרבי ופרטים נוספים – ראה ב"קרא עוד".

  • בתקופה שבין סגירת השידוך לחתונה על החתן והכלה להתכונן לתחומים שיתחדשו בחייהם לאחר החתונה.
  • הכנות אלו נעשות בלימוד אצל מדריך חתנים לחתן ומדריכת כלות לכלה. הדרכה זו נדרשת הן בנוגע לפן ההלכתי והן בנוגע לשאר העניינים.
  • מכיוון שחלק מתחומים אלו רגישים ועדינים, חשוב לבחור במדריך מקצועי ומנוסה, שיוכל להעביר את הדברים בצורה נעימה, ושהבחור יחוש בנוח לשוחח עמו בפתיחות אודותם, כך שירגיש שהוא מגיע מוכן לחתונתו בצורה הטובה ביותר.
  • מומלץ לתאם את המפגשים המדריך מיד עם סגירת השידוך, בכדי לקבל את הליווי וההכנה הטובים ביותר. 

  • קביעת זמן החתונה נעשה על ידי המחותנים בשלום ובנחת ומתוך התחשבות בצרכי הכלה.
  • הרבי עורר פעמים רבות שיש לקצר את משך הזמן שבין סגירת השידוך והחתונה ככל האפשר.
  • ישנם תאריכים בהם אסור להתחתן מעיקר הדין וישנם תאריכים עליהם כתוב שעדיף להימנע מלהתחתן בהם.
  • בנוגע לזמנים שעדיף להימנע – כתב הרבי שכיום אין להתחשב בכך, והעיקר הוא להקדים את זמן החתונה ככל האפשר.
  • לפירוט המנהגים ופרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • הזמן שבין סגירת השידוך ובין החתונה נקרא בלשון הרבי "יקר מכל יקר". חשיבותו הגדולה של זמן זה נובעת מכך שכל מה שנעשה בימים אלו משפיע על חייהם של החתן והכלה עד סוף כל הדורות.
  • בשל כך, נדרשים החתן והכלה להשקיע את עצמם בלימוד התורה, בהכנות הרוחניות ובחיזוק ההתקשרות לרבי.
  • קיימת הוראה – שיש לדייק במנהגי החתונה, שייעשו כדבעי וכמנהג בית הרב.
  • לפירוט ההכנות הרוחניות, מנהגים נוספים וחומרי למידה – עבור ל'ברגל ימין רוחנית'

  • מכיוון שבתקופה שבין ה'לחיים' לחתונה, הקשר שבין החתן והכלה מתבסס אך ורק על רצונם המשותף להינשא, עדיין חלים עליהם דיני 'ייחוד' ככל אדם אחר האסור עליהם.
  • בשל כך, עליהם ללמוד את דיני ה'ייחוד' הנוגעים לתקופה זו.
  • הרבי התייחס לנושא זה ברצינות רבה, ואף אמר כי "קירוב בזמן האיסור, עלול לגרום לריחוק בזמן המותר ח"ו".
  • ללימוד הלכות 'ייחוד' לחץ על 'קרא עוד'.

  • בעניין זה, אין כל הוראה מתאימה לכל אחד ואין ללמוד מהוראות פרטיות של הרבי בתחום זה לעצמו.
    לכן, בעניין רגיש זה, יש להתייעץ עם המשפיע\ עשה לך רב, והכלה תתייעץ עם המשפיעה שלה, בנוגע לעצם קיום מפגשים, מספר המפגשים, שיחות הטלפון וכו'.
  • במידה ונפגשים יש להיזהר בדיני ייחוד.
  • יש הנוהגים מיד עם סגירת השידוך, לעשות התוועדות קטנה ולומר לחיים לזכות החתן והכלה.
  • ב'לחיים' בדרך כלל משתתפים בני המשפחה והאנשים הקרובים לחתן והכלה.
  • בדרך כלל נהוג, שאת הלחיים מארגן צד הכלה.
  • בעבר היו כאלה שנהגו לחלק סיגריות לאחר הווארט. אך דעת כ"ק אדמו"ר ידועה בקשר לעישון ולכן יש להימנע ממנהג זה. לכן אפשר שהחתן יחלק מטבעות לצדקה וכד' לזכותו ולזכות כלתו. 
  • כ"ק אדמו"ר כותב שלא להוציא ממון רב על הוצאות החתונה וללכת על פי דרך המיצוע. כמו"כ כותב, שהשקעה איכותית בחתונה הינה השקעה ברוחניות, היות ואז הגשמיות תושפע לטובה בדרך ממילא.
  • השתתפות הורי החתן והכלה בהוצאות החתונה חשובה ובגדר מצווה. ע"י מתן הפניות לחתן והכלה מההכנות הגשמיות, ניתנת לילדיהם האפשרות להשקיע ברוחניות ובכך לגרום לכך שכל חייהם יהיו טובים ומאושרים יותר.

סעודת הווארט:

  • נוהגים, שאת סעודת הווארט מארגן צד הכלה.

  • על פי פסק בשולחן ערוך הרב, נחשבת סעודת הווארט לסעודת מצווה ועל כן סועדים אותה על הפת.

  • מהותה המרכזי של סעודה זו, היא התחייבות החתן והכלה להינשא האחד לשני ומכאן מקור שמה 'ווארט' –  שפירושה 'מילה'.

  • תאום תאריך הווארט מתבצע בשלום ובנחת בין הצדדים.  

  • לפירוט המנהגים ופרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • מנהגנו, שבסעודת הווארט החתן חוזר בע"פ (וכשאי אפשר, יכול לחזור מתוך ספר) מאמר חסידות.

  • בנוסף, רצוי לנהוג שאחד המשתתפים בסעודה, ימסור עניין בתורת הנגלה.

  • יש לחתן להיוועץ עם המשפיע\עשה לך רב, בנוגע לבחירת המאמר עליו יחזור.

  • מומלץ להחתן ללמוד את המאמר לעיון, בין אם החתן חוזר על המאמר בע"פ ובין אם חוזר עליו מתוך הספר.

  • מומלץ לצלם למשתתפי הסעודה עותק של המאמר אותו החתן חוזר.
  • מכיוון שמהות הסעודה היא ההתחייבות של החתן והכלה להינשא זה לזו, נוהגים לבצע 'קניין' עליו הם מבססים התחייבות זו.

  • לרוב, פעולת הקניין נעשית עלי ידי בגד, אותו מגביהים החתן והכלה לעיני שני עדים.

  • יש הנוהגים, שלאחר פעולת הקניין, אמהות החתן והכלה שוברות יחד צלחת חרס.

  • אין מנהגנו לכתוב את התנאים בסעודת הווארט, אלא כותבים אותם ביום החתונה יחד עם הכתובה.

  • לפירוט המנהג ופרטים נוספים –  ראה ב'קרא עוד'.

  • מנהגנו, שהצדדים מעניקים מתנות האחד לשני בסעודת הווארט.

  • על פי המנהג, צד החתן מעניק לכלה ספרים, פמוטים ותכשיטים. צד הכלה מעניק לחתן סט ש"ס ו\או ספרי חסידות.

  • למרות האמור, כל משפחה תנהג בעניין זה כפי שנהוג אצלם. 
  • יש להימנע מלהעניק לכלה טבעת – עניין אותו הרבי ביקש לפרסם.

  • לפירוט המנהג – ראה ב'קרא עוד'.



  • על הצדדים לעשות השתדלות רבה לשלם את דמי השדכנות לגורם הרלוונטי עד לסעודת הווארט. 
  • בשנים עברו, בתקופת הזמן שבין הווארט לחתונה, החתן והכלה היו נכנסים לרבי ליחידות פרטית. בשנים מאוחרת יותר, היו נכנסים ליחידות כללית.
    לכן, יש הנוהגים להקרין בווארט וידאו של הרבי מיחידות לחתנים.
  • מיד לאחר סעודת הווארט, על החתן והכלה לעסוק בעבודת התשובה לקראת היום הנעלה של חתונתם. תשובה זו צריכה להיות מתוך חשבון נפש אמיתי על העוונות שנעשו במשך כל חייהם וקבלה לעתיד בעז"ה.

  • להרחבה – ראה ברגל ימין רוחנית

בין הווארט לחתונה:

  • לאחר שהביעו את כוונתם להינשא, על החתן והכלה להירשם בלשכת הרבנות הקרובה לאזור המגורים של אחד מהם.

  • למעבר למדריך רישום ברבנות – לחץ  על 'קרא עוד'.

  • מנהגנו, שצד הכלה בוחר את מיקום החתונה. אך יש להשתדל שהדבר יעשה  בשלום ובנחת ומתוך התחשבות בצרכי צד החתן.  

  • נוהגים לקיים את החופה ואת סעודת המצווה באותו מקום, על מנת שלא לטלטל את החתן הכלה והמוזמנים ממקום למקום.

  • לטעם המנהג ופרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • מומלץ לערוך רשימת מוזמנים על מנת לחשב את כמות המנות לאירוע החתונה, וכן על מנת לשלוח הזמנה לכולם. 

  • באם ישנם מוזמנים שהם גם מצד הכלה וגם מצד החתן, רצוי לסנכרן את הרשימות על מנת להימנע מכפילויות מיותרות.

  • מנהגנו, לדייק בנוסח ההזמנה ולכתוב אותה לפי הנוסח שהיה בחתונתם של הרבי והרבנית.

  • בכתיבת ההזמנה, ישנם מנהגים ודיוקים רבים. ורצוי לשים לב לפרטים. 

  • יש להשתדל שלא להוציא ממון רב על הדפסת ההזמנות.

  • רצוי לתאם את כמות ההזמנות בין הצדדים על מנת להימנע מכפילויות.

  • לפירוט המנהג, נוסח ההזמנה המדויק ופרטים נוספים, ראה ב'קרא עוד'.

  • קביעת מקום המגורים תעשה בין הצדדים בשלום ובנחת.

  • בהתייחסויות שונות של הרבי לנושא, ניתן למצוא מגוון הוראות. אך מכיוון שאין כל הוראה מתאימה לכל אדם, במידה וישנם חילוקי דעות בעניין זה, יש לחתן והכלה להיוועץ במשפיע\ה ולהגיע להחלטה משותפת.
  • למענות של הרבי בעניין זה ופרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • בבחירת הדירה ישנם מספר שיקולים שעל החתן והכלה לעשות על מנת לבחור את הדירה המתאימה ביותר עבורם.

  • למעבר למדריך בחירת דירה לחץ על 'קרא עוד'.

  • מנהגנו, להכניס לדירה עד ליום החופה קופת צדקה וספרי קודש.
    בין הספרים: חת"ת, כתר שם טוב ומגיד דבריו ליעקב.
  • חסידים נוהגים, לנצל את התקופה שבין הווארט לחתונה ולשהות בחצר הרבי.

  • טרם הנסיעה לחצרות קודשנו, יש לוודא שישנה אכסניה עבור החתן, וכן לתאם כיצד יגיע החתן משדה התעופה ל770 בהלוך ובחזור.

  • לאחר הטיסה, יש לזכור לעלות לתורה ולברך ברכת הגומל.

  • לטעם המנהג ופרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • כאשר טסים לחו"ל, יש לרכוש פוליסת ביטוח נסיעות.
    ישנו מגוון רחב של פוליסות וכיסויים ויש להתאים את הפוליסה והכיסוי בהתאם לצורך.

  • למעבר למדריך ביטוח טיסה – לחץ על 'קרא עוד'.

  • טבעת הקידושין הינה חלק מתהליך קניין האישה בידי הבעל והיא מוענקת לכלה על ידי החתן תחת החופה.

  • יש להקפיד שטבעת הקידושין תהיה עשויה זהב טהור, חלקה ללא שום חריטה.

  • לפירוט המנהג, הטעם לקידושין על ידי טבעת ופרטים נוספים, ראה ב'קרא עוד'.

  • נוהגים, שתחת החופה יהיו כל בגדי החתן והכלה חדשים. לכן, מומלץ להצטייד ולקנות את כל פרטי הלבוש הנצרכים מראש.

  • מנהגנו, שצד הכלה רוכש לחתן את הטלית. יש נוהגים שצד הכלה רוכש אף ואת כיסוי התפילין. ויש הנוהגים גם לרכוש את הגארטל.

  • לפירוט אודות סירטוק גארטל וטלית ראה ב'קרא עוד'.

  • רצוי לדאוג לרכב זמין עבור החתן והכלה ליום החופה. 
    במידה וחוזרים ברכב זה לביתם לאחר האירוע, יש לדאוג לנהג אשר ישמש גם כמלווה לחתן והכלה.

  • יש לוודא שיהיו ברכב ספר חת"ת וקופת צדקה.
  • מומלץ לתאם עד כמה שניתן מראש עם הזמר והתזמורת.

  • ישנם נושאים חשובים שרצוי לתאם עם נותן השירות בטרם סגירת העסקה.
  • למעבר למדריך זמר ותזמורת – לחץ על 'קרא עוד'.

  • מומלץ לתאם עד כמה שניתן מראש עם הצלם.

  • ישנם מספר נושאים חשובים שרצוי לתאם עם נותן השירות בטרם סגירת העסקה.

  • למעבר למדריך צלם – לחץ על 'קרא עוד'.

  • מומלץ לתאם עד כמה שניתן מראש עם איש הוידאו.

  • ישנם מספר נושאים חשובים שרצוי לתאם עם נותן השירות בטרם סגירת העסקה.

  • למעבר למדריך איש וידאו – לחץ על 'קרא עוד'.

שבוע לפני החתונה:

  • יש הנוהגים, בימים הסמוכים לחתונה ליסוע לבית החיים ולהזמין את קרובי המשפחה שנפטרו וכן ליסוע להשתטח על קברי צדיקים.
  • מנהגנו שבשבוע שקודם החתונה, החתן והכלה מתהלכים ממקום למקום מלווים על ידי משהו.
    ליווי זה נצרך אף בתוך מבנה.

  • כמו"כ, נפסק בהלכה שבשבוע שלאחר החתונה, החתן והכלה מתהלכים ממקום למקום מלווים על ידי משהועם שמירה בשבוע שלפני החתונה.

  • ישנם טעמים שונים לכל מנהג.
  • לפירוט המנהגים, טעמיהם ופרטים נוספים, ראה ב'קרא עוד'.

  • מנהגנו, שכשבוע לפני החתונה, החתן והכלה אינם מתראים או משוחחים.
    כמו"כ אינם מתכתבים בכל אמצעי.

  • לבירור המועד המדויק שעליהם להתחיל לנהוג כך, יש להתייעץ עם רב\משפיע.

  • לבירור הטעם למנהג יש להתייעץ עם מדריך החתנים או הרב.
  • מנהגנו, שהחתן עולה לתורה בשבת שלפני החתונה.
    לצורך לעליה זו, עליו להשאיל טלית מאדם נשוי, אך אינו מברך עליה.

  • בנוגע למיקום בו עולה לתורה, כל חתן יעלה היכן שההרגש החסידי שלו.

  • לאחר תפילת השבת, מנהגנו לערוך התוועדות חסידית לכבוד החתן ולחזור בה מאמר חסידות.

  • לפירוט המנהג ופרטים נוספים ראה ב'קרא עוד'.

יום החופה:

  • מנהגנו שהחתן והכלה מתענים ביום חתונתם.

  • זמני התענית הם מעלות השחר ועד לאחר החופה.

  • ישנם תאריכים בהם החתן והכלה פטורים מהתענית. 

  • לפירוט המנהג ופרטים נוספים, ראה ב'קרא עוד'.

  • מנהגנו, שביום החופה החתן והכלה מרבים באמירת תהילים.

  • חשיבות אמירת תהילים ביום זה היא לאין ערוך.

  • מנהגנו שהכלה תסיים עד לחופה את ספר התהילים לפחות פעם אחת.

  • עניין זה שייך גם להורי החתן והכלה.

  • לפרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • באם לחתן או הכלה יש חוב כלפי משהו, יש לעשות השתדלות ולסגור את החוב עד ליום החתונה.
    כמו"כ במידה ועל החתן או הכלה לפייס אדם כלשהו, נוהגים לפייסו עד ליום החתונה.
  • בעבר, נהגו לערוך סעודת עניים בימים הסמוכים ליום החתונה ולהגיש להם אוכל מן המובחר.
    הרבי עורר מספר פעמים לקיים מנהג זה.

  • כיום נהוג, לתרום בימים הסמוכים לחתונה למוסדות גמ"ח.
  • לפרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • מנהגנו, שהחתן והכלה וכל הקשורים אליהם, ירבו בצדקה ביום החתונה מעבר לרגילות.

  • רצוי שהחתן והכלה יתנו לצדקה מכספם האישי.
  • לפירוט המנהג ופרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • מנהגנו, שביום החופה החתן טובל במקווה טהרה.
    בספר ליקוטי לוי יצחק מובא, שזהו עניין גדול השייך מאוד לחתן. 
  • יש הנוהגים, ביום החתונה קודם תפילת מנחה ללמוד פרק כ"ה בתניא.

  • המקור למנהג זה הוא במכתב ששלח הרה"ק ר' לוי יצחק לבנו הרבי לכבוד יום חתונתו, בו הורה לו ללמוד את פרק כ"ה בתניא בכוונה עצומה.

  • כהוראות פרטיות, הנחה הרבי מספר חתנים לנהוג כך.
  • מנהג חסידים, להתפלל בימים הסמוכים לחזרה לארץ מחצרות קדשנו, תפילת מנחה מתוך הסידור הקדוש של הרבי.

  • תפילת מנחה ביום החתונה, נאמרת כשהחתן חגור גארטל ולבוש בסירטוק, ללא תחנון, ובנוסח של תפילת מנחה של ערב יום הכיפורים.

  • לפרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • מנהגנו לכתוב את הכתובה והתנאים ביום החופה.

  • על החתן ללמוד את תוכן הכתובה יחד עם הרב המקדש.

  • בנוסף לכתובה כותבים שטר תנאים בין הצדדים.

  • על מנת שלכתובה יהיה תוקף, יש  להביא שני עדים כשרים החותמים עליה.

  • לצורך כתיבת התנאים נוהגים להביא ערב לכל צד.

  • יש הנוהגים שלאחר כתיבת התנאים, האמהות שוברות צלחת חרס בדומה לווארט.

  • לפירוט המנהגים ופרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'. 

  • מנהגנו, לערוך לפני החתונה קבלת פנים ומקיימים אותה בשעה החמישית במוסד הקשור לרבי.

  • יש לדאוג למניין בקבלת פנים.

  • נוהגים שהחתן חוזר בע"פ את מאמר לכה דודי תשי"ד.
    באם אינו יכול לומר אותו בע"פ, יקרא אותו מתוך הספר.

  • קודם אמירת המאמר מנגנים את שבעת הניגונים מהבעש"ט ועד לרבי.

  • הרבי הורה לדקדק ולחזור את המאמר בשלמותו ללא כל הפסקה.

  • לפירוט המנהג ופרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

חופה:

  • קודם ההליכה לכיסוי פני הכלה, השושבינים מלבישים את החתן בבגד של הרבי.

  • קודם ההליכה לחופה ולכיסוי פני הכלה, הורי החתן והכלה מברכים אותם.
  • השושבינים אוחזים בחתן ומלווים אותו לכסות את פני הכלה כשברקע מנגנים את ניגון ד' בבות.

  • לפירוט המנהג ופרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • יש לתאם בין הצדדים מבעוד מועד מי ינחה את החופה, מכובדים לשבע ברכות, אדם שיקרא את המכתב של הרבי ושני עדי קידושין.
  • מומלץ לתאם שיהיה אדם אחראי בשטח שידאג לכל הפרטים בחופה ושהכל מתנהג כשורה.

  • למעבר למדריך ארגון החופה – לחץ על 'קרא עוד'.

     
  • חסידים נוהגים ללבוש תחת החופה בגד אותו לבש הרבי.
  • במידה והחתן לובש חולצה של הרבי, היא נחשבת כקיטל ואינו צריך ללבוש קיטל בנוסף.
  • מנהגנו, בזמן ההליכה לחופה, שהשושבינים יאחזו בידיהם עששיות ובהן נרות.
  • כל השושבינים המלווים את החתן והכלה אוחזים בנרות.
    לכן, אם ישנם שושבינים נוספים מלבד ההורים (כסבים וסבתות וכד') יש לדאוג לעששיות ונרות גם עבורם. 
  • יש לעשות כל השתדלות שהרב המקדש יהיה לרצון שני הצדדים היות ויש שייכות בעניין זה לשני הצדדים.
  • הרבי הורה להשתדל שהרב המקדש יהיה מאנ"ש, בקי, מומחה וחסידי.
  • לפרטים ומנהגים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • השושבינים מלווים את החתן והכלה אל החופה ונמצאים לידו במשך כל החופה עצמה.

    מנהגנו, שאבות של החתן והכלה ילוו את החתן והאמהות של החתן והכלה ילוו את הכלה.

  • במידה והחתן או הכלה יתומים ל"ע ובמקרים נוספים יש להתייעץ עם רב.

  • לפירוט המנהג ופרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • בזמן החופה צריכים להיות נוכחים שני עדים כשרים. 

  • עדים אלו אינם יכולים להיות קרובי משפחה של החתן או הכלה, או קרובי משפחה ביניהם.

  • יש הנוהגים שעדי הקידושין יכולים להיות אותם העדים של הכתובה, ויש שאומרים שעדי הקידושין צריכים להיות מיוחדים אך ורק לקידושין ולא לכל דבר אחר.
    לכן יש להתייעץ עם רב במקרה ויש צורך.

  • לפירוט המנהג ופרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • מנהגנו, שהחופה צריכה להיות גדולה מספיק על מנת שתכסה את כל מי שנוטל בה חלק.

  • יש להקפיד שהחופה תהיה רשות נפרדת.

  • יש להקפיד שהחופה תהיה תחת כיפת השמים.

  • לפירוט המנהג – ראה ב'קרא עוד'.

  • הכוס בחופה צריכה להיות מזכוכית דקה וללא רגל, שלימה וטבולה.

  • במידה והחתן איטר יד (שמאלי) יש להתייעץ עם רב באיזו רגל עליו לשבור את הכוס.

  • לפירוט המנהג – ראה ב'קרא עוד'.

  • מנהגנו להדר ולהשתמש ביין אדום, מבושל. ובזמן החופה לדאוג לכך שהבקבוק יהיה עטוף.

  • מומלץ לדאוג למגבונים או ממחטות למקרה שבו בגדי החתן והכלה יתלכלכו מהיין.
  • נוהגים, שתחת החופה יהיו כל בגדי החתן והכלה חדשים.

  • מומלץ לדאוג מבעוד מועד ולהביא לאולם בגדים להחלפה למקרה והבגדים יתלכלכו.

  • תחת החופה, החתן עומד ללא קשרים. לכן פותחים מעט את קשר העניבה, השרוכים, השעון וכו'.

  • נוהגים שתחת החופה לא יימצא שום דבר בידי ובכיסי החתן והכלה.

  • משתדלים להשיג בגד אותו לבש הרבי אותו החתן ילבש תחת החופה.
    וכן משתדלים שההינומא של הכלה תהיה עשויה מבד של בגד אותו לבשה הרבנית.

  • לפירוט אודות הצורך בלבישת בגדים לבנים תחת החופה – ראה ב'קרא עוד'.

  • לאחר שהחתן כיסה את פני הכלה בהינומא, השושבינים מובילים אותו אל עבר החופה. לאחר הגעת החתן, הכלה מגיעה אל החופה.

  • הטעם לכך הוא להודיע שהכלה באה לחופה מדעתה ומרצונה.

  • אין מנהגנו לזרוק על החתן והכלה כלום בשעת ההליכה לחופה ובחופה עצמה.

  • לאחר שהחתן מגיע לחופה, יש הנוהגים שהשושבינים נשארים איתו עד שהכלה מגיעה לחופה, ויש הנוהגים שהשושבינים הולכים להזמין את הכלה לחופה.
    חשוב מאוד לתאם מראש בין הצדדים את המנהג שיעשו בעת החופה, על מנת למנוע אי נעימות בזמן ההליכה לחופה.
  • מוסבר, שזמן החופה הוא נעלה ביותר, היות ואז החתן והכלה מתקשרים עם עצמות אור אין סוף.
    מכיוון שכך, ישנם מספר כוונות שנהגו לכוון בהם.

  • בנוסף, על החתן לכוון שהוא מקיים תחת החופה מצוות עשה, לישא אישה.
    ועל הכלה לכוון שהיא מקנה את עצמה לבעלה על ידי פעולת הקידושין.

  • לפירוט המנהג ופרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • החתן עונד את הטבעת באמצעות יד ימין על האצבע הקרובה לאגודל של הכלה.

  • כשהחתן אומר את המילים 'הרי את' הוא מתחיל לענוד לכלה את הטבעת, וכשהוא מסיים ואומר את המילה 'וישראל' הוא מסיים לענוד אותה.

  • לפירוט המנהג ופרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • הכלה מקבלת את הטבעת בשתיקה.

  • אודות הטעם לשתיקת הכלה תחת החופה – ראה ב'קרא עוד'.

  • מנהג חסידים לכבד משהו בתחילת החופה בקריאת מכתבו הקד' של הרבי לחתנים וכלות.

  • לפרטים נוספים ולנוסח המכתב – ראה ב'קרא עוד'.

  • מנהג חסידים, להקרין במהלך החופה וידאו של הרבי מיחידות כללית לחתנים.
  • לקריאה אודות סדר השלבים בחופה ומהלכה- ראה ב'קרא עוד'.

חדר ייחוד:

  • כניסת החתן והכלה לחדר ייחוד היא גמר מעשה קניין הקידושין ויש אף דעות הסוברות, שזוהי הכוונה בכניסה לחופה.

  • לכן, יש הנוהגים לכוון שהייחוד בחדר זה הוא לשם קניין הקידושין.
  • מנהגנו, להניח בכניסה לחדר ייחוד כף של כסף שהחתן והכלה עוברים מעליה בכניסתם לחדר.

    החתן נכנס ראשון ברגל ימין והכלה אחריו ברגל ימין.
  • טרם כניסת החתן והכלה לחדר ייחוד, עדי הקידושין מוודאים שהחדר ריק ושלא יימצא בחדר אף אדם מלבד החתן והכלה.

  • לאחר שהחתן והכלה סוגרים ונועלים את דלת חדר הייחוד, על עדי הקידושין להישאר מאחוריה בין 3-8 דקות (יש להתייעץ עם הרב המקדש), על מנת לוודא שאין יוצא ואין בא.
  • יש הנוהגים לוודא שחדר הייחוד מוקנה מטעם בעל האולם לחתן והכלה.

  • מומלץ לוודא מראש, שיש אפשרות לנעול את החדר.
  • אין מנהג מפורש לתת מתנה לכלה בחדר ייחוד וכל אחד ינהג כרצונו.

  • כיום נפוץ המנהג בקרב החתנים להעניק לכלה טבעת יהלום בחדר ייחוד.
  • לפרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • יש לוודא שבחדר ייחוד תהיה קופת צדקה, על מנת שמיד לאחר החופה, החתן והכלה יתחילו את חייהם המשותפים במצווה נעלית זו.

אולם:

  • סעודת החתונה נחשבת לסעודת מצווה וגם החתן והכלה חייבים לסעוד אותה על הפת. 
    במידה והחתן והכלה אכלו לחם בחדר ייחוד, עליהם לאכול גם במקום הסעודה הכללית.

  • במידה והחתן והכלה לא סעדו על הפת אי אפשר לברך בסוף האירוע את השבע ברכות.
  • מנהג חסידים לחלק 'משקה' במהלך אירוע החתונה. מסופר שכ"ק אדמו"ר הריי"ץ חילק בעצמו משקה ובירך את המשתתפים בחתונת הרבי והרבנית.
  • לכן, מומלץ לקנות מראש כמות משקה בהתאם לכמות האורחים
  • מנהג חסידים לחלק תשורה מאירוע החתונה.

  • בחתונת הרבי והרבנית חילק כ"ק אדמו"ר הריי"ץ תשורה מיוחדת מהאירוע, צילום כתב יד של כ"ק אדמו"ר הזקן וצירף אליה פתק בו כתב: "לזכרון טוב ליום כלולת בתי הכלה המהוללה. הנני בזה לכבד את כל הנוטלים חלק בשמחת לבבנו מקרוב ומרחוק, בתשורה המוסגרת בזה, אשר סגולה יהיה לכל מילי דמיטב מנפש ועד בשר".
  • נוהגים שהחתן יושב בשולחן נשיאות בצד הגברים והכלה תשב בשולחן נשיאות בצד הנשים.
  • יש נוהגים, שבשולחנות הנשיאות תהיה חלה גדולה. על חלה זו החתן מברך את ברכת 'המוציא'.
  • יש לוודא שעל כל שולחן באירוע יהיה מלח, קופות צדקה ומטבעות לצדקה שהאורחים יתנו לזכות החתן והכלה.
  • בסוף האירוע, ניגשים לברך את שבע הברכות לאחר ברכת המזון.

  • הברכות נאמרות על היין ויש לדאוג ל2 כוסות לשם אמירת הברכות.

  • יש לוודא שעל השולחן עליו אומרים את שבע הברכות ישאירו לחם ומלח.

  • לפרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • רצוי לדאוג ולארגן את כל התשלומים לספקים השונים לאירוע החתונה, על מנת לסגור איתם את החשבון בצורה מכובדת.

לאחר החתונה:

  • סעודות השבע ברכות הן סעודות מצווה.

  • בסעודות אלה על החתן והכלה לאכול כזית לחם.

  • על מנת שיהיה אפשר לברך את שבע הברכות, יש צורך שבכל יום יהיו פנים חדשות בסעודה, מלבד בשבת.

  • כל מנהגי הברכות נעשים בכל יום בדיוק כמו שבע הברכות בסיום אירוע החתונה.
  • אין אומרים תחנון כל ימי המשתה, גם בבתי החתן והכלה. 

  • לפרטים נוספים – ראה ב'קרא עוד'.

  • מנהגנו, שצד הכלה הוא המארגן את שבת השבע ברכות.

  • בשבת זו לא אומרים תחנון.

  • בסעודת שבע הברכות של שבת אין צורך בפנים חדשות.
  • לימוד תורה הוא אחד היסודות לבניית בית יהודי חסידי. לכן נהוג בתקופה הראשונה לנישואין שהבעל יישב וילמד בכולל.

  • אין הוראה זו שווה לכל אחד, ובכל מקרה כל החלטה בנושא חייבת להתקבל על דעת שני בני הזוג במידה שווה ובהתייעצות עם המשפיע\ה.

  • במידה ושני בני הזוג הגיעו להחלטה משותפת כי הבעל ילמד בכולל, יש להתייעץ עם המשפיע\עשה לך רב את משך התקופה שבה ילמד וכד'.
  • לימוד תורה הוא אחד היסודות לבניית בית יהודי חסידי. לכן נהוג בתקופה הר